Jury og jurykriterier
Juryleder
Som juryleder i 2025 har vi gleden av å presentere en "gammel" ringrev fra Norsk Revyfestival: Andreas Kunke-Gregersen.
Andreas er tekstforfatter, instruktør, revyartist og musiker. De siste ti årene har han båret alle de nevnte yrkestitlene under flere titalls revyproduksjoner over hele landet. Han er utdannet dramapedagog, og har en mastergrad i teater fra NTNU og OsloMet, med fokus på satire, revy og devised humor for barn og ungdom.
Andreas har revyen i sitt hjerte, og skrev sin første revytekst som åtteåring (en sang ved navn «Pensjonist», tonesatt til Jahn Teigens «Optimist». Den handlet om en pensjonist som hadde mer lyst til å drepe barnebarna sine enn å ha fellesferie med egne barns drittunger). Han har siden den gang syslet med alt skapende både på og rundt scenen.

Jurymedlem
Den entusiastiske hallingdølen, Ingunn Ericson Granli, er det nok mange som har møtt i revysammenheng. Ingunn er utdannet dramapedagog fra NTNU, arbeider som teaterlærer i kulturskolen , teaterkonsulent i Trøndelag Teaterråd og med skole- og studentrevyer basert i/rundt Trondheim. Hun har erfaring fra UKErevyen i Trondheim som regissør og konsulent, er grunnlegger av Studentkavalkaden og hun holder kurs i revy-dramaturgi, -regi og -tekstarbeid.
Ingunn har deltatt med Ukerevyen -17 i finalen i NM i revy, samt hatt flere kurs under festivalen.
I år er hun forberedt på en vanskelig jobb, men gleder seg til å se ALT revy-Norge har å by på!
Funfact : i stedet for taler i anledning egen bursdag skrev hun og vennegjengen en revy som de overrasket gjestene med.

Jurymedlem
Trine Lise Olsen er fra Finnmark og livnærer seg som komiker, skuespiller og konferansier. Vinner av "Den norske humor" i 2009. Hun begynte å gjøre stand up i 2010 og siden det underholdt land og strand.
Hun har vært på Norsk Revyfestival et par ganger tidligere, bl. a var hun deltaker på konferansierkurs i 2009. Dette var før hun vant "Den norske humor", så vi liker å si at hun ble oppdaget på Høylandet!
Trine Lise sjarmerer folk med sin selvironiske stil, hun balanserer fint på kanten og tar deg over et par ganger med glimt i øyet. Startet Stand up nord i Tromsø, (2010) og gjort stor suksess med sine soloshow " Æ har rett" (2013) fikk hele seks 6’ere og strålende kritikker, årets kulturbegivenhet i Klassekampen i 2015 og nominert til komipris samme år.
I 2019 kom hun med sitt andre soloshow «Den lille stemmen» og nå turnerer hun med sitt tredje soloshow «Feil Dame». Hun har gjestet program som Brille, Lindmo, Tidsbonanza, Camp Kulinaris, Jegeren, Masterchef, Fire stjerners middag 71 grader Nord, og er nå aktuell med SOFA. Trine Lise møter verden med en bunnløs ærlighet. Både som utøver og menneske er hun utfordrende, overraskende, ikke så lite frekk og ikke minst varmt.

Veiledning for juryarbeid
(Revidert mars 2024)
Felleskriterier:
▪ Nummeret må bygge på en god ide som blir formidlet godt ved hjelp av gode sceniske løsninger, både når det gjelder tekst, regi og fremføring.
▪ Løsningene bør vise kjennskap til regler for dramaturgi
o Konfliktopptrapping
o klimaks / vendepunkt
o nedtoning/ løsning,
enten ved å utnytte dette spesielt godt, eller ved å vise vilje og evne til å bryte vedtatte regler og sprenge tradisjonelle rammer for hva et revynummer er og skal være.
▪ Valg av rollefigur og rolletolkning, samt god formidlingsevne er viktig for samtlige revynummer.
▪ Originalitet, aktualitet og vilje til å være samfunnskritisk skal premieres.
▪ Revyscenen er «folkets talerstol» og innholdet kan være satt «på spissen», men bør fortsatt være «anstendig». Nummeret skal ikke gå over i sjikane mot enkelt-personer, minoritetsgrupper eller andre utsatte.
Juryen skal dele ut priser i følgende kategorier:
▪ Beste tekst
▪ Beste monolog
▪ Beste sketsj
▪ Beste revyvise/musikalske innslag
▪ Beste sceneframføring
▪ Årets revynummer
Valgfri pris (se egne kriterier):
▪ Juryens fripris
Merknad: Prisene er ikke endelige definisjoner, og det er opp til hver enkelt regional revyfestival å definere hvilke priser som skal deles ut. Prisene bør fremme sjangerutvikling
KRITERIER
Revyinnslaget kan som hovedregel ikke være lengre enn 4 minutter for å bli premiert. (Lengre avbrudd for latter og applaus trekkes fra totallengden.)
Prisene skal gå til de numrene som best innfrir felleskriteriene innenfor hver sin sjangerramme.
Priser
BESTE TEKST
- uansett sjanger
▪ Oppfyller felleskriteriene (mua. sceneframføring)
▪ Teksten er hovedbærer av budskapet.
▪ Den bygger på en god ide og har god fremdrift med klare intensjoner.
▪ Den bør inneha et fortellergrep som gjør at tekstens innhold når frem til oss og fanger vår oppmerksomhet.
▪ En god tekst er ofte skrevet delvis i presens og fremføres/skjer «her og nå».

BESTE MONOLOG
- ikke stand-up
▪ Oppfyller felleskriteriene
▪ Fremføres av kun en person (kan snakke til «andre» som ikke er på scenen; eks. telefon/publikum)
▪ God idé
▪ God tekst
▪ God sceneprestasjon
BESTE SKETSJ
▪ Oppfyller felleskriteriene
▪ Fremføres av to eller flere personer
▪ God ide
▪ God tekst
▪ Godt samspill og/eller sceneprestasjon

BESTE VISE / MUSIKALSKE NUMMER
▪ Oppfyller felleskriteriene
▪ Fremføres av en eller flere personer
▪ God ide
▪ God tekst
Teksten i et musikalsk revynummer kan være vel så viktig som teksten i for eksempel en monolog og setter ofte ting på spissen. En god visetekst bør ikke være kommenterende, men oppleves «her og nå», den bør plassere poengene riktig, ofte ved hjelp av rim og gjentakelser. Teksten bør kunne leses.
▪ God melodi
Fast rytme, fengende refreng. En melodi som kler nummerets egenart (eller bryter bevisst og klart med konvensjonene). Melodiklisjeer bør unngås. Egenkomponerte melodier premieres ekstra.
▪ God musikalsk fremførelse/scenefremførelse
Artikulasjon, gjerne flerstemt, rolletolkning, samspill etc.
BESTE SCENEFREMFØRING
▪ Oppfyller felleskriteriene
▪ En eller flere personer som fremfører et fremragende revynummer uansett sjanger.
▪ God scenefremførelse: god kontakt med publikum/god formidlingsevne, skuespillerteknisk/sanglig virtuos, god timing etc.
▪ God idé
▪ God tekst er ønskelig, men ikke et krav. Teksten er noe underordnet her.

ÅRETS REVYNUMMER
▪ Oppfyller felleskriteriene
▪ Nummeret juryen og publikum elsker!
▪ Den mest originale eller beste ideen
▪ God tekst
▪ God scenefremførelse
JURYENS FRIPRIS
Juryens fripris trenger ikke å være en pris man deler ut hvert år.
Juryen finner begrunnelsen selv.
Juryens fripris deles for eksempel ut når juryen ser et usedvanlig godt nummer eller en fantastisk ide som skiller seg ut.
NRS TALENTPRIS
Prisen trenger ikke å være en pris man deler ut hvert år.
Prisen deles ut av Norsk Revyfaglig Senter til en person/revygruppe, uavhengig av selve revynummeret, og er således utenfor konkurransen.
BEGREPSAVKLARINGER
BEGREPSAVKLARINGER
Hva er en god:
▪ Idé
Kan være originalitet, uventet vinkling av tema, uventet sceniske løsninger, uventet sluttpoeng, samfunnskritisk innhold, gjenkjennbart tema, tydelig konflikt. Med andre ord et tema der de humoristiske poengene, hver for seg eller samlet, viser en originalitet og nytenkning som bryter med våre forventninger og overrasker oss.
▪ Tekst
Teksten er hovedbærer av budskapet. Den bygger på en god ide, må ha kun en retning og en konflikt. En god tekst har fremdrift med klare intensjoner. Den bør inneha et fortellergrep som gjør at tekstens innhold når frem til oss og fanger vår oppmerksomhet. En god tekst er ofte skrevet delvis i presens og fremføres/skjer ”her og nå”.
▪ Scenefremføring
God kontakt med publikum/god formidlingsevne, skuespillerteknisk virtuos, god timing etc.
▪ Regi
Klar og ren karakterfremstilling, godt samspill mellom aktørene, hensiktsmessige sceniske løsninger. Dvs. motiverte arrangement som raskt klargjør situasjonen, egnet koreografi, scenografi, rekvisitter og kostymer.
▪ Samspill
God, organisk kontakt mellom aktørene, rytme og timing i samspillet hever nivået på revynummeret betraktelig.
▪ Timing
Talent! Har en egen evne til å vite nøyaktig på sekundet hvordan pausene og rytmen i teksten/ samspillet mellom aktørene bør være. På samme tid lytter en aktør med ”god timing” oppmerksomt til publikums reaksjon og sinnstilstand. Dette preger i stor grad aktørens rytme og spill.
▪ Melodi/ musikalsk fremførelse
Se kriteriene for beste musikalske revynummer.
▪ Dramaturgi
Den aristoteliske modellen (Mest brukt og dermed velkjent for publikum.)
> Presentasjon/anslag
> konflikt/handling
> konfliktopptrapping
> (flere punchlines) vendepunkt/klimaks
> sluttpoeng.
(«punchline» – ofte overraskende)
▪ Bryte med klassisk dramaturgi (”reglene”):
Vise kjennskap til dramaturgi gjennom bevisst å bryte ned grunnstrukturen i den klassiske, aristoteliske modellen.
▪ Originalitet
Å bryte med den klassiske dramaturgien, voldsomme overdrivelser, voldsomme underdrivelser, uvanlig og spesiell fremstilling av karakteren, overraskende scenisk- og kunstnerisk fremstilling av et kjent/ ukjent tema etc.
▪ Aktualitet
Et tema eller en fortelling som angår oss, gjerne et samfunnskritisk tema, men kan også berøre oss på det personlige plan (Identifikasjon). Kulturell og tradisjonell gjenkjennelse.
Generelle retningslinjer for uttaksjuryer og juryer på revyfestivaler
Retningslinjene gjelder for uttaksjuryer og juryer på festivaler